.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
قيمت نفت در مدار افزايش

قيمت نفت در بازارهاي جهاني تحت تاثير اتفاقات خاورميانه روندي افزايشي را طي مي‌كند. 
در پي احتمال قطع صادرات نفت از سوي ليبي و با توجه به اعتصاب كارگران نفتي در برخي از نقاط اين كشور بازار جهاني نفت براي چندمين روز پياپي با افزايش قيمت روبرو شده است.
گزارش‌هاي رسيده حاكي است قيمت نفت برنت در بازارهاي جهاني از 105 دلار عبور كرده است.
كارشناسان معتقدند افزايش بهاي نفت در حال حاضر تنها به دليل مسائل سياسي رخ داده در بازارهاي جهاني است و در صورت برداشته شدن فشار سياسي از بازارها‏، قيمت نفت به وضعيت سابق باز خواهد گشت.
پيش‌بيني‌هايي كه در آستانه سال جديد ميلادي از سوي مراكز معتبر انرژي ارائه شد بر قيمت حدود 80 تا 90 دلاري نفت در سال 2011 ميلادي دلالت داشت.
ناآرامي‌هاي خاورميانه به‌خصوص در برخي كشورهاي نفت‌خيز مانند ليبي و الجزاير سبب شد قيمت‌ها روندي افزايشي را طي مي‌كنند. از سوي ديگر وضعيت سياسي در بحرين نيز به افزايش قيمت نفت و نگراني از آينده دامن زده است. هر چند بحرين خود توليدكننده بزرگي در حوزه نفت و گاز محسوب نمي‌شود اما با توجه به قرار گرفتن اين كشور در نقطه‌اي كه 40 درصد نفت جهان از آن عبور مي‌كند‏ ناآرامي‌هاي اين كشور بر روند افزايشي قيمت نفت تاثيرگذار بوده است.
پيش از ليبي، مصر و تونس نيز با حضور معترضان مواجه شدند كه اين حضور خياباني به سقوط دولت‌ها در اين دو كشور انجاميد.
دومينوي سقوط در كشورهاي عربي شاخ آفريقا و خاورميانه پس از مصر و ليبي به الجزاير و ليبي و بحرين و يمن و ... رسيد؛ همين امر در بروز نگراني از وضعيت بازار موثر بوده است. هرچند چين دومين مصرف‌كننده بزرگ نفت كه رشد اقتصادي بالايي را در سال‌هاي اخير تجربه كرده است‏، بارها نگراني خود از وضعيت قيمت‌ها در بازار را اعلام كرده و بسياري از مصرف‌كنندگان بزرگ نفتي از روند موجود در بازار نگرانند، اما نماينده ايران در اوپك اعلام كرده است كه اوپك در واكنش به شرايط پيش آمده در بازار جهاني نفت نشستي فوق‌العاده برگزار نخواهد كرد.
قيمت نفت در سال 2008 تحت تاثير بحران فراگير اقتصاد جهاني سقوط كرد. هنوز هم بسياري از توليدكنندگان نفتي معتقدند قيمت نفت در سطح 80 تا 90 دلار بسيار اندك است.
با اين حال تحليل‌گران برطرف شدن ركود اقتصادي و به حركت درآمدن موتور اقتصاد را عاملي براي افزايش قيمت نفت تلقي كرده و بر اين اعتقادند كه افزايش قيمت‌ها در شرايط كنوني كه ركود اقتصاد جهاني هنوز عرض اندام مي‌كند مي‌تواند تاثيراتي به مراتب مخرب‌تر بر اقتصاد جهان به جا گذاشته و رفع ركود را به تاخير بياندازد.
ايران در سال آينده قيمت هر بشكه نفت را در بودجه خود در حدود 80 دلار تعيين كرده است. مقامات ايراني معتقدند حتي در صورت رفع فشارهاي سياسي قيمت نفت به كمتر از هشتاد دلار در هر بشكه نخواهد رسيد.ایلنا/90


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.068 seconds.